Vím, že jste všichni skvělí a svým ratolestem chcete dát do života něco víc. Jinak byste taky nebyli na našich stránkách 😃. A tak jezdíte na výlety, chodíte na procházky, do herniček, dáváte je na různé kroužky a vůbec, učíte je poznávat ten svět okolo.

Já si třeba jednou říkal, jak Bena naučit nějaké základy matematiky. Jak ho naučit sčítání, odčítání a tak vůbec. A asi tak stejně všichni víme, jak to je s dítětem, když ho zrovna chcete něco naučit, strop je v tu chvíli nejzábavnější místo na světě v porovnání s tím, co vám leze z pusy.

A tak musíte vymýšlet lsti, aby těm malým padouchům nedošlo, že se něco učí. Jinak to prostě nejde.

Hledal jsem tedy někde v metaversu a našel jsem soubor pár docela zajímavých her, díky kterým se dítě naučí základy matematiky, aniž by muselo počítat, či to dokonce umět. Všechny jsou založeny na různém třídění prvků a pomáhají dítěti rozvinout pochopení pro počet, množství, čísla, protože do té doby jsou to jen abstraktní pojmy. Ono je totiž fajn, že dítě umí třeba číslo jedna, ale ví co si pod tím představit? Ví, že to může být něco malého, ale taky gigantického? 

Ok, nebudu tady brousit brouskem zbytečně dlouho a pojďme mrknout na první hru. Budeme jí říkat třeba…

Puntíky

Jde o různě škálovatelnou hru, kterou můžete upravovat jak je libo. 

Budete potřebovat čtyři kelímky nebo hrníčky, mističky, půllitry atd., na které nalepte např. polepky. Na jednotlivé polepky čárněte čárky tak, že na prvním kelímku bude jedna, na druhém dvě, na třetím tři a na čtvrtém – počkej si – čtyři! Nedělejte římské číslice, takže čtyři čárky jo? |||| ne IV.

Vezměte čtyři papírky a na každý namalujte cca stejně velké puntíky. Zase od jednoho puntíku až po papírek se čtyřmi puntíky.

B0E5560B 2E31 4BF0 B12D F61A04EC081E 1 105 c

Úkol pro dítě je jasný, hodit papírek s jedním puntíkem do kelímku s jednou čárkou atd. 

Naučí se u toho vnímat množství a to, že je jedna čárka je stejné množství jako jeden puntík.

Až to vaše ratolest zvládne bez problému, můžete hru začít komplikovat jako správnej badass. Třeba tím, že začnete dělat jinak velké puntíky i v rámci jednoho papírku. Můžete je dělat jinak barevné, udělejte jich víc. Další level je, že na jeden kelímek napíšete místo čárky číslo. Třeba místo tří čárek číslo 3. Jakmile to bude dítko zvládat, můžete postupovat dál až budete mít čtyři kelímky popsané číslicemi. Pak můžete zvýšit počet kelímků.

01440A5F C9CC 4BAD B904 FAABA70F681C 1 105 c

Tak co, chápeme? 

Prozradím vám svůj osobní tip. Benovi jsem tuhle hru dával v době, kdy už začínal trošku počítat, takže uměl napočítat tak do dvou a trojka, čtyřka ne a ne. Když hru hrál poprvé, snažil se puntíky a čárky počítat a logicky se nemohl dopočítat, protože nevěděl. Jakmile jsem mu řekl „Beníku, nepočítej to. Jen to udělej jak si myslíš, že by to mělo být. Aby bylo jen stejně čárek a stejně puntíků“ hned to cvaklo a hned to udělal správně. Aniž by uměl počítat a to je dle mého celá pointa. Takže za mě ratolest určitě nenuťte počítat, pokud to ještě neumí, protože v tom případě stejně asi nechápe, jaké množství stojí za odříkáváním básničky jedna, dva, tři.

 

Druhý postřeh, děti mají v raném věku hromadu mentálních činností spojených s motorikou. Nesnažte se tedy nahradit kelímky a papírky tím, že mu to nějak načmáráte na iPad, nebo tak něco. To spojení mozek, oko, ruka je fakt důležité. 

 

Dejte mi vědět, jak to šlo. Moc mě to zajímá.

Ještě pár her mám v rukávu, tak zase příště ;)

fbblue 114   instagram v051916   instagram v051916

 

Nenechte si ujít nové články!

Prosím, povolte javascriptu odeslat tento formulář

 

colorful 1237242 1280

Žádné komentáře